søndag den 15. august 2021

Tilberedning af fasaner

Salamanderne (forsøger at) flå en fasan








Denne gang skal salamanderne prøve noget, der er nyt for dem alle. En fasan skal flås og tilberedes
Fasanen der ligger foran os, bliver undersøgt. Undersøgelsen anvendes til at skabe en analog viden hos os. Altså facts omkring fasanen. 
Vi kan se at denne fasan, har en klo på begge ben (se bill. nedenfor). Dette viser at fasanen er en han. Derudover kan vi se, ved at åbne næbet, at fasanen ingen tænder har. Der kan vi senere, når vi flår fasanen, se at den istedet har en kråse (i halsen) som den bruger til at fordøje maden med. Han-fasanen har modsat hunden nogle mere sprudlende farver.



Parteringen


Vi starter med at benene knækkes fra lårene, hvorefter vi skar lårene fra fasanen. efterfølgende skar vi vingerne af, da det gør flåningen nemmere. Vi må dog erkende at det ikke var salamandernes spidskompentece, at flå en sådant kræ. Så alternativt, skar vi brystet frit, og anvendte dette til tilberedningen.






Bon appetit



bryststykkerne og et enkelt lår blevet paneret i æg og finthakkede mandler.
Derefter stegte vi de panerede fasanstykker i smør, på trangriaen.
Da de efter nogle minutter, var blevet flotte gyldne i farven tilsatte vi fløde, salt og peber samt vindruer og lod det simre i 10 minutters tid hvorefter retten blev nydt med tilhørende kartoffelmos, som grupperne i fællesskab havde bidraget til at tilberede. Kartoffelmosen bestod af kartofler (surprise), bladselleri, æg og smør.





Vi har gemt en fod og en vinge fra fasanen, som vi på et senere tidspunkt kan anvende i pædagogisk praksis. Ved at have noget håndgribeligt fra fuglen, kan børnene få mulighed for at røre og studere disse dele og få en kropslig og og analog viden om fuglen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

udviklingsprojekt

Undren  Vi undrer os over hvordan det spartanske uderum i dagtilbuddet Bakkebo påvirker børnenes leg og læring og hvordan pædagogernes anven...